با رونمایی از اختراع یک تیم پژوهشی ایرانی در سوئیس و کسب مدال طلا، کشور ایران به دانش ساخت دستگاه رسوب‌زدایی مغناطیسی سیال تأسیسات حرارتی دست یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شاخص روز، با اختراع «دستگاه رسوب‌زدایی مغناطیسی سیال تأسیسات حرارتی» توسط مخترع ایرانی مدال طلای جشنواره اختراعات سوئیس در سال ۲۰۲۳ به نام کشور ایران ثبت شد.

شهاب الدین شاه‌آبادی در بیان عنوان اختراع خود و رتبه کسب شده ابراز کرد: «این اختراع با عنوان انگلیسی The device and method of magnetic descaling of the fluid of thermal facilities که معادل فارسی آن “دستگاه و روش رسوب‌زدایی مغناطیسی سیال تأسیسات حرارتی” توانست با نظر هیأت داوران مدال طلای سومین دوره مسابقات فدراسیون بین‌المللی مخترعین (IFIA) در ژنو سوئیس در سال ٢٠٢۳ را از آن کشور ما کند.»

مخترع دستگاه رسوب‌زدای مغناطیسی سیال تأسیسات حرارتی در بیان کاربرد اختراع خود اظهار کرد: «هرچند کاربرد عمومی این اختراع در تأسیسات ساختمان است و طراحی آن با هدف حذف ذرات معلق که سبب ایجاد رسوب می‌شوند انجام شده است اما می‌توان از این اختراع با تغییر فیلتر برای جداسازی یک مایع یا ذرات معلق در سیال در نمونه‌های آزمایشگاهی یا نیمه‌صنعتی و صنعتی در خطوط تولید هم استفاده کرد. علاوه بر اینها این پمپ در سیستم‌های بسته جهت سیرکوله سیال گرم و سرد کاربرد دارد از جمله سیرکوله آب گرم و آب سرد در سیستم‌های حرارتی و برودتی مانند سیرکوله آب گرم بهداشتی و… همچنین جهت تأمین فشار سیال جهت سیستم‌های باز مانند تأمین فشار آب در منازل. گذشته از اینها استفاده از آن در آتش‌نشانی‌ها قابل امکان‌سنجی است.»

برنده مدال طلای جشنواره اختراعات سوئیس در سال ۲۰۲۳ در تشریح بیشتر کاربردهای اختراع خود تصریح کرد: «یکی از مشکلات موجود در ساختمان جذب یون‌های کلسیم و منیزیم توسط تأسیسات حرارتی بخصوص در محل افزایش دمای سیال می‌باشد که با استفاده از پمپ براشلس محور مارپیچی مغناطیسی و جداسازی محفظه فیلتر انتخابی بدون کاهش راندمان عملکرد مشکل فوق رفع شده است.»

شاه‌آبادی با تأکید بر این که طراحی این پمپ یک کار تیمی بوده است اظهار کرد: «طراحی این پمپ در بخش R&D شرکت پیش‌گامان شوفاژ ایرانیان (شوفاژ ایران) انجام گرفت و نام مگناپمپ باتوجه‌به خصوصیات مغناطیسی ابداعی آن برای این پمپ در نظر گرفته شد. زمینه فنی اختراع هم تأسیسات حرارتی ساختمان و رسوب‌زدایی مغناطیسی است و این اختراع در حوزه تخصصی مهندسی مکانیک است که در آن سال‌ها فعالیت داشته‌ام و تاکنون مشابه این طرح در دنیا وجود نداشته است.»

شاه‌آبادی در تشریح بخش‌های اصلی اختراع ابراز کرد: «این اختراع توسط پمپ براشلس با هسته مغناطیسی به‌صورت مستقیم و با توانایی هدایت انتخابی بر روی فیلتر قابل‌استفاده است و از بخش‌های اصلی زیر تشکیل شده است: ۱-بخش مرکزی پمپ که شامل محور مارپیچ مغناطیسی و ضمائم حفظ موقعیت در حین گردش، معلق کننده یون‌های ایجاد رسوب و پوسته می‌باشد. ۲- بخش بیرونی که بر روی پوسته قرار گرفته و توسط بردهای الکترونیکی و کوئل‌های الکترومغناطیسی سبب گردش کنترل شده شفت می‌شود. ۳- بخش فیلتر قابل تعویض که از فیلتر و نگهدارنده‌ها و پوسته بیرونی ساخته شده است. ۴- تجهیزات هدایت انتخابی سیال بر روی فیلتر یا در مسیر لوله موازی با فیلتر که شامل اتصالات و شیر برقی است.»

مخترع “دستگاه رسوب‌زدایی مغناطیسی سیال تأسیسات حرارتی” با بیان اینکه این دستگاه مزایای زیادی نسبت به انواع دیگر دارد خاطرنشان کرد: «افزایش راندمان، کاهش جذب رسوبات، کنترل بهتر دبی سیال، کاهش خرابی و تعمیر آسان از مزایای این اختراع است. استفاده از خاصیت مغناطیسی و الکترومغناطیسی کوئل‌های الکتریکی و هسته‌های مغناطیسی ثابت و متحرک سبب جهت‌دهی بالاتر یون‌های منیزیم و کلسیم شده و افزایش چشمگیر راندمان را در پی دارد. با استفاده از پوشش تفلون در قسمت‌های مختلف جذب رسوبات به حداقل رسیده و امکان کنترل دبی سیال نیز توسط فرکانس موتور پمپ براشلس به‌راحتی امکان‌پذیر شده است. حذف گیربکس و اعمال مستقیم نیرو به محور مارپیچ گردان نیز موجب بالارفتن راندمان و کاهش خرابی شده است. همچنین طراحی قسمت فیلتر و پمپ به‌گونه‌ای است که هر قسمت فقط با داشتن یک آچار غیرتخصصی به طور کامل قابل‌دسترسی و دمونتاژ و مونتاژ مجدد و سرویس است که برای تعمیرکاران بسیار مطلوب است. همچنین با استفاده از شیر برقی برای هدایت انتخابی روی فیلتر یا مسیر آزاد بدون کاهش چشمگیر راندمان با ورود سیال جدید رسوب‌زدایی صورت‌گرفته و سپس در مسیر آزاد هدایت خواهد شد که نیاز به افزایش فشار در حالت عملکرد را از بین می‌برد.»

وی در توضیح بیشتر مزایای دستگاه ابداعی نسبت به نمونه‌های دیگر در جهان خاطرنشان کرد: «یکی از برتری‌های ملموس این پمپ حجم کمتر نسبت به سایزهای مشابه است که در سایز بزرگ‌تر این نسبت بیشتر هم خواهد شد. این مزیت در موتورخانه بسیار حائز اهمیت است که مخصوصاً در سایز ۲ اینچ به بالا موجب می‌شود فضای زیادی در موتورخانه آزاد شود. صدای بسیار پایین این پمپ مزیت ملموس دیگر آن است که به علت آنکه قسمت متحرک در داخل سیال در حرکت است صدای کمی تولید می‌شود. همچنین این پمپ به علت حجم پایین خود در مکان‌های کور و بلااستفاده در خط لوله قابل‌نصب است. به‌عنوان‌مثال می‌توان از آن در تأمین فشار آب در یک واحد مسکونی استفاده کرد و پمپ را در قسمت ورودی آب واحد نصب کرد و بدین ترتیب بوستر پمپ بزرگ در موتورخانه حذف می‌شود.»

این مخترع ایرانی با بیان اینکه پمپ طراحی شده قطعات کمتری نسبت به پمپ‌های مشابه و در نتیجه و راندمان بسیار بالاتر دارد تصریح کرد:  «پمپ‌های موجود قطعات مستهلک زیادی دارند که باعث می‌شود عمر کمتر و راندمان و قابلیت اطمینان پایین‌تری داشته باشند. همچنین باتوجه‌به قطعات کمتر این پمپ نسبت به دستگاه‌های مشابه قیمت تمام شده آن هم پایین‌تر است. همچنین قابلیت تنظیم دور ماردون بر اساس فشار و دما مزیت مهم این پمپ است.»

وی در بیان دلیل موفقیت این اختراع اظهار کرد: «در این اختراع به دلیل مغناطیسی بودن مغزی ماردونی شکل، آب مغناطیسی شده و مانع ایجاد رسوب در مخزن می‌گردد و بدین ترتیب نیاز به رسوب‌زدای مغناطیسی که در چند سال گذشته قبل از ورود به دیگ گرم‌کننده آب استفاده می‌شد برطرف می‌شود. همچنین اختراع ما علاوه بر رفع این مشکل مزیت‌های ارزنده‌ای نسبت به سایر نمونه‌های خارجی دارد از جمله اینکه قطعات متحرک به حداقل تعداد ممکن کاهش‌یافته که موجب می‌شود هزینه‌های تعمیر و استهلاک کاهش چشمگیری پیدا کند و راندمان افزایش یابد. مزیت دیگر اختراع، بازه پهناور کنترل دبی سیال بین حداقل و حداکثر و عدم وجود حرکات رفت‌وبرگشت است.»

به گزارش پایگاه خبری شاخص روز مسابقات بین‌المللی و تخصصی اختراعات کشور سوئیس هر سال زیر نظر و حمایت مستقیم دولت فدرال سوئیس و شهردار ژنو و با حمایت سازمان مالکیت فکری ملل متحد WIPO، حمایت فدراسیون جهانی مخترعین IFIA، سازمان‌های علمی و تحقیقاتی و مراکز مرتبط با مخترعان و وزارتخانه‌های علوم، آموزش و تحقیقات بیش از ۴۵ کشور از جمله فرانسه، آلمان، رومانی، روسیه، کرواسی، مالزی، مجارستان پرتغال، هلند، اسپانیا، کره جنوبی، تایوان، ایران و… برگزار می‌شود.

  • نویسنده : شاخص روز
  • منبع خبر : شاخص روز