سوخت رسانی به پنج استان از ترمینال نفتی شمال‌شرق کشو   شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران-منطقه شمال‌شرق به عنوان یکی از بزرگترین ترمینال‌های رسید فرآورده‌های نفتی کشور، بی وقفه درحال اجرای ماموریت های خود در صنعت انتقال کشور است تا در دولت خدمتگزار سیزدهم بیش از ۱۵ میلیارد لیتر انواع فرآورد نفتی را […]

سوخت رسانی به پنج استان از ترمینال نفتی شمال‌شرق کشو

 

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران-منطقه شمال‌شرق به عنوان یکی از بزرگترین ترمینال‌های رسید فرآورده‌های نفتی کشور، بی وقفه درحال اجرای ماموریت های خود در صنعت انتقال کشور است تا در دولت خدمتگزار سیزدهم بیش از ۱۵ میلیارد لیتر انواع فرآورد نفتی را به مبادی مصرف ارسال کرده و اقدامات متعددی را در عرصه سوخترسانی به سرانجام برساند.

به گزارش روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق؛ منطقه شماشرق با حدود ۱۰۰۰کیلومتر خط لوله، کار رسید چهار فرآورده جهت تامین سوخت کلان شهر مشهد مقدس و میلیون‌ها زائر مشهد مقدس و پنج استان کشور شامل خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، گلستان و سمنان و نیروگاه‌های سمنان، شاهرود و نیشابور را بر عهده دارد.

 

انتقال بیش از ۱۵میلیارد لیتر انواع فرآورده‌ نفتی در دوسال

این منطقه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در اولین و مهمترین وظیفه خود یعنی انتقال ایمن و پایدار فرآورده‌های نفتی موفق به انتقال بالغ بر ۱۵میلیارد لیتر انواع فرآورده (بنزین، گازوئیل، نفت سفید و نفت جت) توسط خطوط لوله شده است.

در سال ۱۴۰۰، هفت میلیارد و ۶۱۰میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در حوزه عملکردی این منطقه توسط خطوط لوله انتقال یافته که این رقم در سال ۱۴۰۱ به هفت میلیارد و ۴۴۵میلیون لیتر رسیده است.

در سال ۱۴۰۰ سهم بنزین از مجموع فرآورده‌های انتقال یافته دومیلیارد و ۸۸۱میلیون و ۹۵۹هزار لیتر، گازوئیل چهار میلیارد و ۲۹۰میلیون و ۹۸۶هزار لیتر، نفت سفید ۳۹۸میلیون و ۳۷۹هزار لیتر و نفت جت ۱۰۴میلیون و ۶۷۷هزار لیتر است.

در سال ۱۴۰۱ نیز آمار انتقال فرآورده در این منطقه بدین شرح است؛ بنزین دومیلیارد و ۴۸۱میلیون و ۸۷۲هزار لیتر، گازوئیل چهار میلیارد و ۴۵۱میلیون و ۳۷۱هزار لیتر، نفت سفید ۴۱۴میلیون و ۱۰۹هزار لیتر و نفت جت ۱۰۷میلیون و ۴۷۰هزار لیتر است.

سوخت رسانی به سه نیروگاه‌ه سیکل ترکیبی سمنان، شاهرود و نیشابور

باتوجه به اهمیت سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برای تولید برق؛ صنعت انتقال نفت با ارسال مستمر سوخت مایع به‌عنوان سوخت جایگزین به نیروگاه‌های شهید باکری سمنان، شهید بسطامی شاهرود و خیام نیشابور رسالت خود را دراین حیطه به بهترین شکل ممکن اجرا کرده است.

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۹۱میلیون و ۹۰۵هزار لیتر نفت گاز به این نیروگاه‌ها انتقال یافته که سهم نیروگاه سمنان ۱۳۴میلیون و ۵۷۲هزار لیتر، شاهرود ۱۰۶میلیون و ۹۲۵هزار لیتر و سهم نیشابور ۳۰۵میلیون و ۴۰۷هزار لیتر است.

این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۶۰۹میلیون و ۴۸۹هزار لیتر رسیده که سهم نیروگاه سمنان ۱۷۱میلیون و ۳۰۸هزار لیتر، شاهرود ۱۳۳میلیون و ۳۸۹هزار لیتر و سهم نیشابور ۳۰۴میلیون و ۷۹۰هزار لیتر است.

خودکفایی در تعمیر اساسی توربین‌ها در کنار برقی کردن مراکز انتقال نفت سمنان و سبزوار

کارشناسان متعهد و متخصص این منطقه با تکیه بر تجربیات گذشته و علم روز، طی سال های گذشته موفق به انجام تعمیرات اساسی توربین گازی رستون TB-4000 و پمپ‌های مراکز انتقال نفت شده و بدون نیاز به شرکت های خارجی بصورت خودکفا این اقدام مهم را انجام می‌دهند.

ضرورت انجام تعمیرات اساسی در جهت حفظ توان انتقال ایمن و پایدار فرآورده‌های نفتی، برکسی پوشیده نیست، اما این منطقه در کنار کسب این موفقیت بزرگ، مقدمات برقی کردن دو مرکز انتقال نفت و تاسیسات مهم یعنی مراکز انتقال نفت و تاسیسات سمنان و سبزوار را نیز فراهم کرده‌ که پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار در آستانه بهره‌برداری است و پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سمنان نیز از پیشرفت خوبی برخورداراست.

اهمیت عملکرد مرکز انتقال نفت سبزوار در انتقال روزانه حدود ۲۰میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی از شاهرود به سمت سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی مشخص شده و این میزان از حجم ارسال فرآورده توسط یک مرکز انتقال، بهترین گواه برای ضرورت اجرای پروژه برقی کردن آن است.

صرفه جویی ۸۵میلیاردی در تامین قطعات مورد نیاز پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار

تامین بخشی از کالا و لوازم پروژه‌ی برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار شامل قطعات ضد انفجار، ترانس‌های حفاظتی سه فاز، لول سوئیچ‌ها و سنسورهای فشار، لوله و اتصالات، الکترود، کابل، تجهیزات برقی و ابزار دقیقی، شیرآلات و… از انبارهای شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت از اقدامات این منطقه بوده که باعث صرفه جویی قابل توجهی در این پروژه مهم شده است. ارزش ریالی این۱۱۰ قلم کالا حدود ۸۵ میلیارد ریال برآورد می شود.

بروزرسانی نقشه‌های مراکز انتقال نفت و تاسیسات منطقه شمال‌شرق

 

تلاش کارکنان این منطقه برای ایجاد کارگروهی با مسئولیت واحد برنامه‌ریزی تعمیرات بدر جهت بررسی نقشه‌های مراکز انتقال نفت و تاسیسات منطقه و بروز رسانی نقشه‌ها نیز به عنوان بخش دیگری از موفقیت این منطقه است، همکارانی از واحدهای مکانیک، تعمیرات خط، ابزار دقیق، برق و مخابرات این منطقه عضو کارگروه بوده و در این بروزرسانی همراهی کامل داشته‌اند و کلیه نقشه‌های شریان‌های اساسی مانند تاسیسات، کابل‌های برق و مخابرات و نقشه‌های پی.اند.آی.دی در این بررسی بازنگری شده و در صورت وجود تغییرات، نقشه‌ها اصلاح و بروزرسانی شده است.

تسهیل در برنامه‌ریزی‌های آتی از مزیت‌های عمده اینکار است، این مهم با هدف برنامه‌ریزی دقیق‌تر روی خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی انجام شد و جلوگیری از قطع شریان‌های زیرکار در مواقع حفاری و جلوگیری از دوباره کاری‌های ناشی از آن، برآورد قدمت و فرسودگی لوله‌ها و برنامه‌ریزی جهت ترمیم و یا تعویض آنها به منظور پیشگیری از نشتی‌های غیر مترقبه، امکان برآورد دقیق و با برنامه‌ریزی فعالیت‌ها در پروانه کارهایی که نیاز به حفاری دارند، کاهش خطرات جانی مانند احتیاط کارگر هنگام کلنگ زنی بر روی مسیر کابل‌های برق، تسریع در روند حفاری و امکان استفاده از بیل مکانیکی در حفاری‌ها و الکترونیکی کردن نقشه‌ها و بروزرسانی مستمر آنها از دیگر مزیت‌های این اقدام مهم و شایسته است.

ارتباط پایدار مخابراتی مطابق با استانداردهای صنعتی

تاسیسات تربت حیدریه به عنوان آخرین تاسیسات این منطقه در سال گذشته به شبکه ارتباطات رادیویی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران پیوست. در حال حاضر ارتباط پایدار مخابراتی مطابق با استانداردهای صنعتی در تاسیسات تربت حیدریه برقرار است.

لازم به ذکر است، علیرغم همه محدودیت‌ها اعم از شرایط کرونا و… تمامی مراحل این پروژه توسط همکاران معاونت مخابرات منطقه شمال‌شرق و با همکاری و پشتیبانی امور طراحی معاونت فنی و مهندسی، کارگاه مرکزی مخابرات و ترمینال مخابرات تهران با کمترین هزینه به پایان رسید.

تعویض پوشش خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی

همچنین شناسایی نقاط آسیب پذیر و تعویض پوشش خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی حوزه عملکرد این منطقه با هدف ایمن سازی خطوط لوله و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از نشت آن، بصورت مستمر و دائمی در حال انجام است.

این اقدام با نظارت دقیق و مستمر کارکنان واحد خوردگی، تعمیرات خط، بازرسی فنی و اچ‌اس‌ای به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی به لوله به درستی و با کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد.

منطقه شمال‌شرق پیشرو در مسئولیت اجتماعی

این شرکت از گذشته تاکنون پیشگام در اجرای مسئولیت های اجتماعی بوده است، عملیات‌های میدانی برای بازگشایی مسیرها و گذرگاه‌های سخت و ده‌ها تنها بخشی از احیای سرمایه‌های اجتماعی و انسانی در منطقه محسوب می شود.

  • نویسنده : سهیلا دهقانی
  • منبع خبر : شاخص روز